Pages

8/19/2011

Planes, trains and automobiles (alt. title: "War of the worlds")

Hi everybody, update time! I finally arrived in my hotel in Amman, Jordan, after a solid 34 hours of traveling with just about any mode of transportation that exists. The hotel isn't the greatest thing in the world, but I got my own room and they just showed "Airheads" on TV. So, I'm doing pretty good. :)

Regarding the alternative title, remember my last post where I told you guys of the quite courteous family that I shared my train compartment with? Well, I kinda left out a detail of the story, which was that the whole "compartment sharing" was preceded by the family not being so happy about me being in the same compartment with them. The family was observant Muslim, so I understood that the woman wasn't too psyched about me being in the same room during the night. I tried to oblige by moving into another compartment, but I got kicked out soon enough by the conductor, so I had to return. But, once they got used to me it was alright.

Weeellll .... I hoped the return trip would be a bit easier going. "Mitnichten", as we say in German! After my initial impression that I was going to be alone in my compartmet (only one pillow present), 20 minutes into the train ride (next train stop) I see a small boy with an infant on his arm looking rather quizzical into my compartment. A few seconds later, two uber-conservative women plus another small girl stand in front of me. So, that's 5 people for the remaining 3 beds, plus ENORMOUS amounts of things (including several 5kg sacks of grain).
And btw, by uber-conservative I mean uber-conservative. Pitch-black gowns, masking everything but the eyes. Think burka. Upon seeing me, of course all hell breaks loose. They get the train conductor and rapid-fire barrage him in Turkish. Didn't need to speak Turkish to see that they saw it as unacceptable that they would share a compartment with a man. But, the train conductor was probably somewhat used to this stuff, so he fires a counter-salvo at the women, probably explaining to them that had they wanted a compartment for themselves they shouldn't just have bought 3 tickets. Especially for a 5 people group (which still strikes me as ridiculous).
Well, once again the train conductor prevailed, and so they resorted themselves to sharing the compartment with me.
So, I'm sitting squished to the side, desperately trying to be the nice Westerner who respects their cultural needs. Turns out the boy who's sitting opposite me has never been told to not stare at people. So, on top of being squished, I have these two eyes dead-set on me. "This is going to be a fun ride" I think to myself.
About half an hour later I "miraculously" turn hungry and go to the food car, ending up spending as much time as possible there. I come back finally, and I'm already being intercepted by the train conductor. Seems there was a Part II to the fight between the two parties, so he now tries to move me to another compartment which also contains a woman, who supposedly would switch places with me. I don't know what happened, but I assume that woman looked at the clusterfuck inside my original compartment and said "hell no", so she returns. At that point the conductor gives up, opens up his own sleeping compartment for me and moves me in there. So, the upside of the story is that I eventually ended up having my own compartment! I was a happy camper, even though I couldn't shake the feeling that the expectation of being accommodating seemed heavily lopsided in this whole thing.

On a more positive note, Cappadocia was awesome!! I did a grueling monster day, getting up at 4am to do a hot air balloon ride (poor me, I know), and then continue at 9am with a bus tour until 5pm. I was kinda hoping it would be super-chill, sitting in the bus and getting dropped off at places, but of course my "heat luck" meant that we ended up hiking for 2 hours in 35C temperature. Brutal, but totally worth it. We hiked through the mountains into which early Christians (who were being persecuted at the time before Constantine converted and made Christianity the official religion of the Roman Empire) had scooped caves in which they lived and hid. Quite amazing really, you hike up and down into what seems the most ridiculously remote area, and suddenly there's a hole in the mountain, and inside it a beautiful Christian church with frescos and stuff. I did end up missing out on something (apparently there's an underground city too that Christians built), but it is what it is!



Peace out,
Ralf

----------------------------------- Deutsch --------------------------------------------------

Hallöle, update time! Ich bin endlich in Amman (Jordanien) in meinem Hotel angekommen, nach locker 34 Stunden Reise with so ziemlich jeder Fortbewegungsart die´s gibt. Das Hotel is vielleicht nicht der Überhammer, aber als in meinem Zimmer angekommen bin lief "Airheads" im TV. Dann war die Welt schon wieder in Ordnung :)

Bezüglich des Alternativtitels dieses Posts ("Krieg der Welten"), ihr erinnert Euch an mein letztes Post über die Familie mit der ich das Abteil geteilt habe? Naja, ich hab ein kleines Detail dabei ausgelassen, nämlich daß die Familie anfangs nicht so begeistert von meiner Anwesenheit war. Sie waren halt orthodoxe Muslime, von daher konnte ich halt nachvollziehen daß besonders die Frau das nicht so toll fand, daß ich im Abteil schlafen würde. Ich hatte dann noch versucht in ein anderes Abteil umzuziehen, aber da hat mich dann der Schaffner schnell wieder rausgeschmissen, und ich musste wieder zurück ins Originalabteil. Naja, aber danach hatte sich dann die Familie damit abgefunden, und die Sache was OK.

Lange Rede kurzer Sinn, auf dem Rückweg hatte ich mir erhofft daß die ganze Sache ein bisschen streßfreier wäre. Mitnichten! Erst sah´s so aus als ob ich alleine im Abteil bin (nur ein Kissen auf den Sitzen), aber 20 Minuten später guckte auf einmal ein Junge nit nem Baby auf dem Arm von draußen rein, mit einem verwirrten Gesichtsausdruck. Naja, ein paar Sekunden später standen dann 2 dazugehörige ultra-konservative Frauen plus einem kleinen Mädchen vor mir. D.h. 5 Leute insgesamt, für die übrigen 3 Betten (eins gehörte ja mir), PLUS eine Unmenge Sachen, wie z.B. mehrere 5kg Säcke Weizenkorn und so. Und die waren jetzt echt ultra-konservativ, mit pechschwarzen Gewändern die nur Augenschlitze zuließen. Wie ne Burka halt.
Naja, als die mich dann im Abteil sahen, ging die Pommes ab. Die holten den Schaffner ran und haben dann auf ihn einschwadroniert. Ich brauchte nicht Türkisch zu sprechen um zu merken daß sie es als inakzeptabel sahen mit einem Mann das Abteil zu teilen.
Wie dem auch sei, der Schaffner schien solche Sachen wohl gewohnt zu sein und feuerte zurück, warhscheinlich sagend daß die sich 4 Tickets hätten kaufen sollen wenn sie ein Abteil für sich haben wollten. Der Schaffner hat dann das Argument kurzzeitig gewonnen, und die Frauen setzten sich mürrisch ins Abteil.
Ich sitze also gequetscht an der Fensterseite, verzweifelt den toleranten Westerner mimend (man ist ja im fremdem Land etc. etc.). Leider schien´s aber so, daß die dem Jungen nie beigebracht haben Leute nicht anzustarren, mit der Folge daß ich gequetscht und dauer-angestarrt im Abteil sitze. Tolle Fahrt, denke ich mir. Wundersamerweise wir mir hungrig kurz danach und ich verdrücke mich in den Freßwagen, wo ich dann bis Sonnernuntergang verharrt habe.
Als ich dann zurückkehre, werde ich direkt vom Schaffner abgefangen, denn scheinbar gab´s wohl in meiner Abwesenheit einen Teil 2 zu der Auseinandersetzung, und jetzt versucht der Schaffner mich auzutauschen mit ner Frau die im Nachbarabteil sitzt. Die Frau geht rüber und kommt direkt wieder zurück, wahrscheinlich weil die sich auch gedacht habe "ihr habt wohl'n Arsch auf, da setze ich mich nicht rein". Der Schaffner hat dann dieSchnauze voll gehabt, sodaß er dann sein eigenes Schlafabteil aufschließt und mich da reinversetze. Hab ich dann doch noch mein eigenes Abteil gekriegt! War natürlich super, aber irgendwie hat die ganze Sachen schon nen faden Nachgeschmack gelassen; irgendwie lag der Obulus scheinbar nur auf mir, aus dem Weg zu gehen.

Naja, zu mehr positivem: Kappadokia war super! Hab zwar nen Monstertag abgerissen, d.h. 4 Uhr morgens aufstehen um ne Ballonfahrt zu machen, und dann direkt weiter um 9, bis um 5 Uhr nachmittags mit nem Bus. Ich hoffte daß der zweite Teil sehr locker sein würde, d.h. im klimatisierten Bus raushüpfen, Fotos machen und wieder rein, leider war aber 2 Stunden wandern in 35C Hitze angesagt! Brutal, war aber doch super. Wir sind durch die Berge gelatscht, in denen sich die ersten Christen versteckt hatten als sie noch verfolgt wurden (bevor Konstantin konvertiert ist und das Christentum zur offiziellen Religion der römischen Reichs gemacht hat). Die haben dann Höhlen in die Berge gekratzt in denen die gelebt haben! War richtig cool, man geht von einem Berg zum nächsten, und auf einmal ist ein Loch vor einem, in dem dann ne Kirche ist mit Fresken und so. Leider hätte ich gerne noch die unterirdische Stadt gesehen die´s in Kappadokia gibt, da hatte ich aber keine Zeit mehr zu. Kann man nix machen!



Bis denne,
Ralf

1 comment:

  1. Hey Ralf, are you going to get to go to the Dead Sea? It's amazing!

    ReplyDelete